Instructie voor baanpostbemanning

Samenvatting instructie baanpostbemanning

Heel kort samengevat verwachten we onderstaande van je als je op baanpost staat!
 
Aankomst bij baanpost
- Zet je motor op veilige plek achter de vangrail
- Trek het oranje vestje aan, je bent herkenbaar als official
- Stel jezelf voor aan de rest van de baanpostbemanning
- Bespreek wie de vlaggen hanteert
- Bespreek wie de portofoon hanteert
- Bespreek wie naar ongeval gaat (als je met z'n twee bent is dit in de meeste gevallen de man met de portofoon).
- De man met portofoon bevestigd spreeksleutel in de buurt van zijn oor, doel is het goed kunnen horen van berichten van race control of andere posten
- Maak je baanvak schoon
- Zet emmer met grind achter de vangrail
- Leg de vlaggenset op de baanpost en rol de groene, gele, rode en code60-vlag uit
 
Op baanpost
- Geef direct bericht als je post genoemd wordt met de porto-check
- Houd tijdens het rijden de gele vlag in de hand, zodat je snel kunt reageren, bij een ongeval altijd gezwaaid geel. Laat de ernst van het ongeval zien aan je manier waarop je zwaait.
- Als je naar het ongeval gaat, let dan wel op je eigen veiligheid, vraag eventueel om neutralisatie.
- Geef de wedstrijdleiding direct en op rustige toon informatie mocht er iets gebeuren
- Geef ook regelmatig updates van de situatie totdat alles weer normaal en veilig is. Bijvoorbeeld: "Post 9, rijder gevallen" Daarna update: "Rijder staat op en loopt naar zijn motor". Laatste update: "Motorrijder weer veilig de baan op".
 
Van baanpost
- Je mag van post zodra de baan is vrijgegeven, door bijvoorbeeld de Marshall met groene hesje of auto met groene vlag
- Zet al het materiaal, koker, vestje, porto, grit, enz. langs de baan.

Twijfel je over hoe je moet handelen in bepaalde situaties? Vraag het bij de bestuursleden of de evenementleiding.

Lees de vlaginstructie nog eens door.